Wanneer er sprake is van een arbeidsconflict komt het helaas regelmatig voor dat een werknemer zich ziek meldt. De spanning van een arbeidsconflict kan plaatsvinden tussen de leidinggevende en de werknemer, maar kan ook zorgen voor spanningen in relaties tussen werknemers. Dit kan leiden tot een ziekmelding, omdat de werknemer zich niet in de situatie wil begeven. Maar wat zijn de vervolgstappen als werkgever bij een ziekmelding? Wij geven 4 tips.
Arbeidsconflict en ziekte
Er kan sprake zijn van twee mogelijkheden wanneer een werknemer zich ziek heeft gemeld na een arbeidsconflict:
- Er is geen sprake van ziekte, wel van een conflict.
- Er is sprake van zowel ziekte als een conflict.
Soms meldt een medewerker zich ziek vanwege de spanningen die het arbeidsconflict oplevert, en is hij of zij dus eigenlijk niet echt ziek. Maar het is ook mogelijk dat de werknemer daadwerkelijk ziek is (al dan niet als gevolg van het arbeidsconflict) waarbij een andere route wordt uitgestippeld, omdat een gesprek niet altijd direct mogelijk is vanwege medische klachten.
Tip 1: Ga in overleg voor er een ziekmelding plaatsvindt
Indien er een arbeidsconflict plaatsvindt, kun je in principe direct bemiddeling inzetten, zonder dat hier een ziekmelding aan voorafgaat. Arbeidsconflicten zorgen voor veel stress bij alle partijen. Daarom is het zaak om hier zo snel mogelijk een oplossing voor te vinden. Laat een conflict liever niet escaleren, maar ga zo snel mogelijk met elkaar om de tafel zitten om te kijken naar een passende oplossing. Wanneer je op tijd het gesprek aangaat, is de kans op het behouden van een werkbare situatie groter.
Tip 2: Schakel hulp van een mediator in
Soms lopen emoties zo hoog op tijdens een arbeidsconflict dat een gesprek tussen beide partijen niet meer mogelijk is. Dan kan de onafhankelijke hulp van een mediator helpen. Maar ook in het beginstadium van een conflict kan de hulp van een mediator al een groot verschil maken. Als mediator ondersteunen wij beide partijen op een neutrale en professionele wijze.
Een paar voorwaarden voor mediation zijn:
- Mediation vindt altijd plaats op vrijwillige basis. Er kan gedurende het traject op elk moment gestopt worden.
- Er wordt gewerkt aan een duurzame oplossing waar beide partijen tevreden mee zijn.
- Bij overeenstemming worden de afspraken vastgelegd in een afsprakenlijst of een vaststellingsovereenkomst.
Tip 3: Consulteer een bedrijfsarts
Indien een medewerker zich ziek heeft gemeld, kun je een bedrijfsarts inschakelen. Deze adviseert dan over re-integratie en conflictinterventies. Wanneer er sprake is van ziekte en een arbeidsconflict is het van belang dat beide processen goed gescheiden blijven. Het eerste doel is een snel herstel. Tegelijkertijd wil je dat het arbeidsconflict ook snel opgelost wordt. Toch is het soms niet mogelijk om al direct om de tafel te gaan met jouw medewerker, vanwege medische klachten. Als werkgever is het jouw taak om een vinger aan de pols te houden en niet langer te wachten dan noodzakelijk met het gesprek over het arbeidsconflict.
Tip 4: Werk aan een duurzame oplossing
Dit kun je in bepaalde gevallen prima zelf natuurlijk. In situaties waarin je dat niet meer zelf lukt, zorgt het inschakelen van een mediator in veel gevallen voor het vinden van een duurzame oplossing. Door samen, onder begeleiding van een mediator, in gesprek te gaan, ontstaat er onderling begrip en kan er gewerkt worden aan herstel van de relatie. Dankzij de jarenlange ervaring van de mediator lukt het in veel gevallen om afspraken te maken over een duurzame oplossing waardoor een toekomstige samenwerking doorgang kan vinden.
Is een samenwerking echt niet meer mogelijk? Dan kan er gekeken worden naar eventuele exit mediation, waarbij gewerkt wordt naar een vaststellingsovereenkomst. Hierbij is onder meer de zekerstelling van de WW-uitkering belangrijk voor de medewerker.